Ce sa intelegem prin tainele Mantuirii, decat ca fiind cele ce ne cheama sa ne patrundem de ele si, explorandu-ne, sa le exploram.
Din perspectiva mantuirii, o taina este , si simtamantul matern al Maicii Domnului, iubirea, duiosia fara de margini pe care o nutreste fata de Fiul ei, Fiu al Omului si, totodata Fiu al lui Dumnezeu.
In chip minunat, s-a constatat ca simtamantul matern fata de Mantuitorul transcende genurile umane, astfel ca nu este impartasit exclusiv de catre femei. Marturii din Vechiul Testament si Noul Testament stau ca dovada ca sfintii si marii rugatori, marii barbati ai Bisericii l-au trait si ei insisi : " Ca femeia insarcinata si gata sa nasca prunc, care se zvarcoleste si striga in durerea ei, asa am fost noi Doamne, cu totii inaintea Ta." ( Isaia 26, 17) ; " Copilasii mei, pentru care sufar iarasi durerile nasterii, pana ce Hristos va lua chip in voi"(Galateni 4,19).
Sf. Simeon Noul Teolog identifica sase trepte ale mantuirii.Prima e pazirea poruncilor dumnezeiesti ca rob; a doua, pentru plata; a treia, ca prieten al Mantuitorului; a patra, ca fiu al Lui; a cincea, ca frate al Lui; iar a sasea , cea mai inalta dintre toate, ca maica a lui Hristos. Cuvantul insusi spunea : " Iata mama Mea si fratii Mei ; caci oricine face voia Tatalui Meu Cel din ceruri, acesta este frate si sora si mama" ( Matei 12, 49-50).
S-a sugerat uneori ca in momentul liturgic crucial al epiclezei, savarsitorul cu mainile ridicate invocand Duhul Sfant seamana mai mult cu orans, misterioasa femeie rugatoare din arta catacombelor antice.Asadar, preotul este intr-un fel o icoana a Maicii Domnului.( De sarbatoarea cea mare a Floriilor, credinciosii tin in mana in biserici ramuri de salcie. Nu intamplator, salcia se inmulteste prin partenogeneza adica se pune o ramura in pamant si udata fiind ea se prinde si creste.)Asa cum s-a observat recent, Maica Domnului a indeplinit vocatia umana universala a preotiei imparatesti mai bine decat oricare alta persoana, primind pe Fiul dumnezeiesc in ea insasi si oferindu-l Tatalui. In aceasta lucrare de primire si punere inainte a vietii divine, barbatii si femeile deopotriva functioneaza intr-un mod feminin.
Asa cum , in fiecare an, de Sfintele sarbatori ale Craciunului, noi, crestinii , barbati sau femei, suntem solidari unii cu altii si chemati sa traim cu Nascatoarea de Dumnezeu " durerile Nasterii" Fiului ei, tot astfel, acum, de Sfintele Pasti, ne contopim cu ea in durerile Patimilor, Crucii si Mortii Mantuitorului, dar si in bucuria fara sfarsit a Invierii, Inaltarii Lui la ceruri si Cincizecimii , ce prin Duhul ni-L face Prezent de-a pururi pe Hristos in noi.